====== 3D modelování a virtuální realita ====== | {{:all:members:fullsize:zara-right.jpg?nolink&100|prof. Ing. Jiří Žára, CSc.}} ^ Vyučující | [[:cs:members:zara|prof. Ing. Jiří Žára, CSc.]] | __ ^ Rozvrhy |[[http://www.feld.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B101/public/cz/predmety/14/00/p1400706.html|A7B39MVR]], [[http://www.feld.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B101/public/cz/predmety/11/89/p11891904.html|Y39MVR]], \\ [[http://www.feld.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B101/public/cz/predmety/11/62/p11623304.html|X39VRE]] | | ::: ^ Zakončení | Z + ZK | ::: ^ Web | [[http://edux.feld.cvut.cz/courses/A7B39MVR/|A7B39MVR]] | | ::: ^ Kredity | 6 | ::: ^ Rozsah výuky | 2 + 2 | | ::: ^ Semestr | Z | ::: ^ Typ předmětu | [[http://www.feld.cvut.cz/education/bk/role.html|V]] | {{gallery>:all:study:courses:mvr?*pic*&crop }} ====== Anotace ====== Předmět obsahuje přehled systémů pro virtuální realitu (VR) a úplný výklad jazyka VRML. Jsou prezentovány metody konstruování různých virtuálních světů - statických, dynamických, interaktivních. Důraz je kladen na návrh a tvorbu interaktivního virtuálního prostředí efektivního jak z hlediska rychlosti zobrazování, tak využití multimediálních datových souborů. Programování JavaScriptu pro VR. Rozšířená realita (AR), distribuovaná víceuživatelská VR, technické prostředky pro VR, specifikace X3D, další vývoj virtuální reality. {{gallery>all:study:courses:mvr?*slide* }} ====== Osnovy přednášek ====== - Systémy pro virtuální realitu - Základy jazyka VRML, datové typy, prohlížeče a editory - Tvorba statické scény - Techniky pro efektivní modelování a zobrazování - Interaktivní techniky - Dynamické objekty, animace - Skripty s využitím jazyka JavaScript - Specifikace X3D - Technické prostředky pro virtuální realitu - Víceuživatelská distribuovaná virtuální realita - Další systémy virtuální reality - Rozšířená realita - Modelování rozsáhlých městských celků ve virtuální realitě, GeoVRML - Aplikace virtuální reality ====== Osnovy cvičení ====== - Seznámení s potřebným SW a HW - Vytvoření trojčlenných pracovních skupin - Návrh základních WWW stránek - Úloha A: Statický virtuální svět - Samostatná práce na úloze A - Úloha B: Dynamický virtuální svět - Samostatná práce na úloze B - Úloha C: Interaktivní virtuální svět - Samostatná práce na úloze C - Úloha D: Pokročilé techniky VR pomocí JavaScriptu - Samostatná práce na úloze D - Testování a předvádění úlohy D - Zápočet ====== Literatura ====== - Žára, J., [[http://www.cgg.cvut.cz/LaskavyPruvodce/|VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy]]. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6. - Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000. - Hartman, J., Wernecke, J., The VRML 2.0 Handbook. Addison-Wesley, 1996, ISBN: 0-201-47944-3.