====== Programování grafiky ====== | {{:all:members:fullsize:felkepet-right.jpg?nolink&100|Ing. Petr Felkel, Ph.D.}} ^ Vyučující | [[:cs:members:felkepet|Ing. Petr Felkel, Ph.D.]] | __ ^ Rozvrhy | [[https://www.feld.cvut.cz/education/rozvrhy-ng/public/cz/predmety/13/97/p1397706.html|A4B39PGR]], [[https://www.feld.cvut.cz/education/rozvrhy-ng/public/cz/predmety/13/47/p1347406.html|A7B39PGR]], [[https://www.feld.cvut.cz/education/rozvrhy-ng/public/cz/predmety/11/89/p11892204.html|Y39PGR]] | | ::: ^ Zakončení | Z + Zk | ::: ^ Web | [[http://service.felk.cvut.cz/courses/A4B39PGR/|A4B39PGR]] | | ::: ^ Kredity | 6 | ::: ^ Rozsah výuky | 2 + 2 | | ::: ^ Semestr | L | ::: ^ Typ předmětu | [[http://www.feld.cvut.cz/education/bk/role.html#PO|PO]] | {{gallery>all:study:courses:pgr?*pic* }} ====== Anotace ====== K vykreslování věrných obrázků trojrozměrných scén se používají grafické knihovny. Cílem předmětu je seznámit studenty s aplikačním grafickým rozhraním pro 3D grafiku a naučit je programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace. Výklad pokrývá základní principy počítačové grafiky (zobrazovací řetězec, souřadnicové systémy a transformace, osvětlování, práci s texturami, pohyb kamery, interakci) i pokročilé modelovací a osvětlovací techniky. Cvičení jsou zaměřena na řešení typových úloh a semestrálních projektů. Důraz je kladen na získání praktických zkušeností s konkrétní grafickou knihovnou - OpenGL {{gallery>all:study:courses:pgr?*slide* }} ====== Osnovy přednášek ====== 1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovny OpenGL a GLUT. \\ 2. Grafické elementy a jejich atributy. \\ 3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy a transformace. \\ 4. Struktura scény a její reprezentace, display listy. \\ 5. Barva a světlo v počítačové grafice. \\ 6. Textury, mapování a filtrování textur. \\ 7. Vstupní operace a jejich implementace. \\ 8. Zobrazovací řetězec, videopaměť a operace s fragmenty. \\ 9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy. \\ 10. Modelování křivek a ploch I. \\ 11. Modelování křivek a ploch II. \\ 12. Geometrické modelování. \\ 13. Zobrazování vědecko-technických dat. \\ ====== Osnovy cvičení ====== 1. Úvod, semestrální projekt, překlad úloh, ukázky hotových projektů. \\ 2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatného semestrálního projektu. \\ 3. Grafické elementy OpenGL - řešení úloh. \\ 4. Transformace v OpenGL - řešení úloh. \\ 5. Světla a materiály v OpenGL - řešení úloh. \\ 6. Graf scény a display listy - řešení úloh. \\ 7. Konzultace, samostatná práce na projektu doma (posouvá se dle odpadajícího týdne) \\ 8. Konzultace, samostatná práce na projektu. \\ 9. Kontrola vybraných částí projektu. \\ 10. Textury v OpenGL - řešení úloh. \\ 11. Křivky a plochy, selekce - řešení úloh. \\ 12. Odevzdání semestrálních projektů. \\ 13. Rychlá prezentace a volba nejlepších projektů. Zápočet. \\ ====== Literatura ====== 1. Žára, J., Beneš, B. Sochor, J., Felkel, P: Moderní počítačová grafika - kompletní průvodce metodami 2D a 3D grafiky, Computer Press, Brno, 2004. \\ 2. Shreiner, D., Woo, M., Neider, J., Davis, T.: OpenGL. Průvodce programátora, Computer Press, Brno, 2006 (český překlad Redbooku 2.0 - verze 1.1 existuje volně v pdf) \\ 3. Hudec, B., Felkel, P : Základy počítačové grafiky, Vydavatelství ČVUT, Praha, 2007. \\