====== Psychologie v HCI ====== | {{:all:members:fullsize:francjak-right.jpg?nolink&100|Mgr. Jakub Franc }} ^ Vyučující | [[:cs:members:francjak|Mgr. Jakub Franc ]] | __ ^ Rozvrhy | [[https://www.feld.cvut.cz/education/rozvrhy-ng/public/cz/predmety/15/74/p1574506.html|A4M39PUR]] | | ::: ^ Zakončení | KZ | ::: ^ Web | [[http://pur.felk.cvut.cz/|A4M39PUR]] | | ::: ^ Kredity | 4 | ::: ^ Rozsah výuky | 2 + 2 | | ::: ^ Semestr | Z | ::: ^ Typ předmětu | [[http://www.feld.cvut.cz/education/bk/role.html#V|V]] | ====== Anotace ====== Co předmět dá studentům - přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI - schopnost navrhovat interaktivní softwarové systémy s ohledem na psychologické charakteristiky uživatele - schopnost využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb {{gallery>all:study:courses:pur?*slide* }} ====== Osnovy přednášek ====== - Využití psychologie v rámci HCI (mezioborový přístup, kognitivní věda, příklady z praxe) - Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie) - Uživatelský výzkum (metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace) - Uživatelský výzkum (techniky sběru uživatelských dat, neverbální komunikace, moderování testování) - Reprezentace uživatelských dat (techniky modelování uživatele, využití persón v praxi) - Úvod do kognitivní psychologie a její dílčí témata (paměťové procesy, pozornost, CLT - teorie kognitivní zátěže), kognitivní styly, mentální reprezentace) - Orientace v prostoru (kognitivní mapy, teorie prostorového vnímání) - Vizuální vnímání (základní principy, fyziologie vnímání, propojení s ostatními psychickými procesy) - Vizuální vnímání (konekcionistický přístup, Gestalt zákony, selektivita vnímání) - Vyšší psychické procesy (učení, myšlení, řeč, jazyk) - Afektivní procesy a estetika - Ergonomie, stres - REZERVA ====== Osnovy cvičení ====== 1. Příprava výzkumných témat \\ 2. Příprava výzkumného projektu pro práci ve cvičení \\ 3. Nácvik dotazníkového šetření \\ 4. Nácvik rozhovorů \\ 5. Nácvik rozhovorů \\ 6.-13. Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení (bloky 4x 3 hodiny) \\ ====== Literatura ====== [1] Ware C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008 \\ [2] Kuniavski M. Observing the User Experience, Morgan Kaufmann, 2003 \\ [3] Sternberg R. Kognitivní psychologie, Portál, 2002 \\