3D modelování a virtuální realita
Anotace
Předmět obsahuje přehled systémů pro virtuální realitu (VR) a úplný výklad jazyka VRML. Jsou prezentovány metody konstruování různých virtuálních světů - statických, dynamických, interaktivních. Důraz je kladen na návrh a tvorbu interaktivního virtuálního prostředí efektivního jak z hlediska rychlosti zobrazování, tak využití multimediálních datových souborů. Programování JavaScriptu pro VR. Rozšířená realita (AR), distribuovaná víceuživatelská VR, technické prostředky pro VR, specifikace X3D, další vývoj virtuální reality.
all:study:courses:mvr
Osnovy přednášek
Systémy pro virtuální realitu
Základy jazyka VRML, datové typy, prohlížeče a editory
Tvorba statické scény
Techniky pro efektivní modelování a zobrazování
Interaktivní techniky
Dynamické objekty, animace
Skripty s využitím jazyka JavaScript
Specifikace X3D
Technické prostředky pro virtuální realitu
Víceuživatelská distribuovaná virtuální realita
Další systémy virtuální reality
Rozšířená realita
Modelování rozsáhlých městských celků ve virtuální realitě, GeoVRML
Aplikace virtuální reality
Osnovy cvičení
Seznámení s potřebným SW a HW
Vytvoření trojčlenných pracovních skupin
Návrh základních WWW stránek
Úloha A: Statický virtuální svět
Samostatná práce na úloze A
Úloha B: Dynamický virtuální svět
Samostatná práce na úloze B
Úloha C: Interaktivní virtuální svět
Samostatná práce na úloze C
Úloha D: Pokročilé techniky VR pomocí JavaScriptu
Samostatná práce na úloze D
Testování a předvádění úlohy D
Zápočet
Literatura
-
Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.
Hartman, J., Wernecke, J., The VRML 2.0 Handbook. Addison-Wesley, 1996, ISBN: 0-201-47944-3.